Käyttäjän opas kieltolakiin - Esipuhe

Sivua päivitetty viimeksi 20.2.2024

Miksi tarvitaan opas kieltolain rikkomisen riskeistä?

Huumeiden käyttöön liittyy monia riskejä. Huumeiden haittojen vähentämisessä keskitytään tyypillisesti vain terveydellisiin haittoihin ja riskeihin. Kieltolain aikana huumeiden käytöllä on myös oikeudellisia riskejä ja haittoja, joten tietoisuuden lisääminen niistä tulisi sisältyä haittojen vähentämiseen tähtäävään viestintään. Esimerkiksi Harm Reduction International -järjestö luettelee lainsäädännöstä ja - politiikasta koituvien haittojen vähentämisen yhdeksi tavoitteeksi haittojen vähentämisen määritelmässään (Harm Reduction International).

Olisi toivottavaa, että niin huumeita käyttävät kuin haittojen vähentämisen parissa työskentelevät ja ylipäätään päihdekysymysten parissa työskentelevät tuntisivat asiasta myös tämän puolen. Esimerkiksi 2.11.2020 esitetyssä Juuso Pekkisen keskusteluohjelmassa Pekkinen kysyy, miten kannabiksen käytön haittoja vähentävässä hankkeessa tulisi asemoitua fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten haittojen lisäksi siihen, että merkittäväksi haitaksi nousee käyttäjien näkökulmasta kiinnijäämisestä koituvat haitat, jotka voivat vaikuttaa työpaikkaan, kouluun tai maineeseen. Kannabishankkeen projektipäällikkö vastasi tähän, että he eivät ole poliittinen toimija, vaan ovat sosiaali- ja terveyspuolelta liikkeellä (Pekkinen 2020). Asiaa voisi kuitenkin ajatella täysin toisellakin tapaa.

Jos kiinnijäämisestä seuraa haittoja työhön, kouluun tai muuhun sosiaaliseen elämään, niin kysehän on sosiaalisista haitoista. Kiinnijäämiseen liittyvillä oheisseuraamuksilla monesti rajoitetaan tai haitataan henkilön osallistumista yhteiskuntaelämään. Nämä haitat eivät ole riippuvaisia henkilön poliittisista näkemyksistä. Siten niistä puhumisen tai tiedottamisen ei tarvitse olla kannanotto nykypolitiikan puolesta tai sitä vastaan. Kyse on puolueettomasta tosiasioiden toteamisesta samoin kuin alkoholin käyttämisen terveyshaitoista puhumisen ja tiedottamisen ei tarvitse olla kannanotto alkoholin käyttämistä vastaan. Lisäksi kannabiksen käytön haittoja vähentävässä hankkeessa voitaisiin neuvoa, millaisissa tapauksissa rikosoikeudellisien seuraamuksien välttämiseen on mahdollisuus hakeutumalla hoitoon. Tämä oppaan ensimmäinen versio julkaistiin internetissä marraskuussa 2020 ja tämän jälkeen positiivista kehitystä onkin tapahtunut. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n BuenoTalk julkaisi elokuussa 2021 Youtube-kanavallaan videon, jossa valistetaan juuri näistä seikoista. Positiivista kehitystä on siis havaittavissa.

Tietoa kieltolain rikkomisen riskeistä tarvitaan jatkossakin

Suomalaisten huumeiden käyttöä ja huumeasenteita kartoitetaan neljän vuoden välein tehtävällä väestökyselyllä. Edellisen kerran kysely on tehty vuonna 2022. Viimeisimmässä kyselyssä miehistä reilu kolmasosa ja naisista joka viides oli joskus kokeillut huumausaineita. Kaikista 25–34 vuotiaista 47 % oli joskus kokeillut huumeita ja 25–34 vuotiaista miehistä 54 %. Noin puolet nuorista aikuisista on siis rikkonut huumausaineiden kieltolakia (Karjalainen 2023a).

Ajatushautomo Päihdepolitiikka Nyt kannattaa kaikkien huumeiden käytön rangaistavuudesta luopumista. Enemmistö suomalaisista ei kuitenkaan tällä hetkellä vaikuta ajattelevan näin. Vuoden 2022 väestökyselyn vastaajista 29 % oli sitä mieltä, että huumeiden käytöstä ei pidä rangaista. 31 % rankaisisi sakoilla, 22 % vankeudella ja 17 % muulla tavoin (Karjalainen 2023b). Kannabiksen käytöstä rankaisisi 47 %. Kannabiksen kasvattamisesta rankaisi 67 % ja 24 % sallisi kannabiksen laillisen hankkimisen/myynnin (Karjalainen 2023c ja 2023d). Lokakuussa 2021 Yle julkaisi kansanedustajille tekemänsä huumeiden käytön rangaistavuutta koskevan kyselyn tulokset. Kyselyyn vastasi 138 kansanedustajaa, joista 122 vastusti ja 15 kannatti rangaistavuudesta luopumista (Koivisto 2021). Vaalikauden 2019–2023 kansanedustajista ainakin 61 % siis vastusti rangaistavuuden poistamista.

Voi siis olla, että kieltolain kanssa joudutaan elämään vielä jonkin aikaa. Tähän oppaaseen on koottu joitain konkreettisia asioita, joita huumeita käyttävien ja heidän kanssaan työskentelevien olisi hyvä tietää lain rikkomisen riskeistä, rikoksesta epäillyn oikeuksista sekä siitä, millaisia vaihtoehtoisia seuraamuksia rikosoikeudellisten seuraamusten tilalle Suomessa on käytössä. Tämä opas ei ole kaikenkattava. Yksittäiset tapaukset voivat monelta osin poiketa toisistaan, ja rikostapauksia arvioidaankin aina kokonaisuutena. Myös tuomioistuinten ratkaisut samankaltaisissa tapauksissa tai jopa samassa tapauksessa voivat poiketa jonkin verran toisistaan, joten laki on aina myös siten kuin se tulkitaan. Näistä syistä voidaan yleistää, että yksittäistapauksiin ei ole olemassa valmiita vastauksia.

Helppolukuisuuden vuoksi monia asioita on ilmaistu oppaassa tiivistäen ja keskitytty asioihin, jotka ovat vaikuttaneet käyttörikoksen osalta olennaiselta. Jos jokin oppaassa mainittu asia on sinulle ajankohtainen, kannattaa yksityiskohtien selvittämiseksi lukea myös viitatut lähteet ja lainkohdat. On myös mahdollista, että lakiin kirjoitettuja asioita voidaan tulkita monella tapaa. Tällöin kannattaa lukea lain esitöistä, miten lainsäätäjä on perustellut lakia ja miten sitä tulisi tulkita.

Oppaasta puuttuu edelleen monia siihen suunniteltuja sisältöjä, joten lisäyksiä on tulossa. Opasta päivitetään senkin jälkeen tarpeen mukaan. Jos sinulla on opasta koskevia kysymyksiä, pyyntöjä, lähteistettyjä korjausehdotuksia tai ehdotuksia siitä, miten opasta voisi täydentää, voit lähettää sähköpostia osoitteeseen info@paihdepolitiikka.fi.

Jos aiot käyttää huumausaineita kielloista huolimatta, älä syyllisty tarpeettomasti yhtään vakavampiin rikoksiin kuin on välttämätöntä. Toivottavasti pystyt tämän oppaan avulla vähentämään huumeiden käytön edellyttämää rikollista toimintaa ja siten lain rikkomisesta mahdollisesti koituvia riskejä ja haittoja.